Sophia en OpMaat
Op De Rolpaal hebben we veel aandacht voor de individuele leerling. Sommige leerlingen hebben meer uitdaging nodig dan het reguliere aanbod, andere leerlingen juist extra ondersteuning bij dat reguliere aanbod. Voor vrijwel alle leerlingen kunnen we dankzij de deskundigheid van onze leerkrachten, waaronder een geschoolde zorgspecialist, een taalspecialist èn een rekenspecialist, kunnen we het passende aanbod bieden. Nu en dan heeft een leerling daarnaast nòg wat extra uitdaging nodig.
Binnen Stichting Op Kop bieden we extra aanbod en uitdaging aan de denkers en de doeners.
Voor de denkers, de zogenaamde meerpresteerders die meer aankunnen dan het reguliere aanbod en wat daarbinnen aan extra's geboden wordt, bieden we Sophia.
Voor de doeners, de leerlingen die meer praktisch zijn ingesteld, bieden we OpMaat.
Een toelichting:
Sophiá
De Sophiá klassen van Stichting Op Kop zijn een voorziening om meer- en hoogbegaafde leerlingen onderwijs op maat te bieden. In deze klassen wordt rekening gehouden met de specifieke onderwijsbehoeften van deze kinderen. Al deze groepen worden begeleid door gespecialiseerde leerkrachten.
Het Griekse woord Sophiá betekent wijsheid. In het Hebreeuws betekent hetzelfde woord uitzicht. Verder kijken, meer kunnen zien, op een andere manier kijken. Als je dat combineert met het woordje wijsheid: veel weten, veel bedenken, veel combinaties maken, verder kijken dan je neus lang is, goed naar anderen luisteren… dan krijg je een ander perspectief, zodat je veel meer dingen ziet dan je in eerste instantie zag. Vanuit dit perspectief is ook het logo van de Sophiá klassen ontworpen.
Binnen Stichting Op Kop wordt gewerkt met SiDi-PO. Dit is een instrument, waarmee meer-en hoogbegaafde leerlingen kunnen worden gesignaleerd. Samen met de toetsgegevens, het beeld van de leerkracht en ouders, wordt vastgesteld wat de onderwijsbehoeften van een leerling zijn. Indien nodig wordt het onderwijsaanbod binnen de groep aangepast. Dit kan middels het compacten en/of verrijken van de leerstof. Vervolgens wordt er verrijking geboden (binnen Stichting Op Kop wordt hiervoor gebruik gemaakt van Levelwerk).
Voor een kleine groep leerlingen blijkt dit niet voldoende. Zij hebben extra begeleiding en/ of uitdaging nodig om daadwerkelijk tot ontwikkeling te komen. Wie niet uitgedaagd wordt om zich te ontwikkelen, zal de drang om door te zetten op den duur verliezen. Het leerstofaanbod moet zo zijn dat de leerling voldoende wordt uitgedaagd om te kúnnen leren en te léren leren. (Hoog)begaafde leerlingen hebben niet genoeg aan de reguliere stof op school. Omdat ze dingen vaak al vanzelf kunnen, is het lastig om een goede werkhouding te ontwikkelen. Omdat ze weinig moeite hoeven doen om de lesstof te begrijpen, ontwikkelen ze weinig of geen leer- of studievaardigheden, welke zij in het voortgezet onderwijs juist zo nodig hebben om hun talenten te ontwikkelen. Doordat ze minder gemotiveerd kunnen raken of er te gemakkelijk over gaan denken, kunnen zij zelfs onder het niveau van de groep gaan presteren (onderpresteren) en soms zelfs gedragsproblemen gaan vertonen. Voor deze leerlingen biedt deelname aan een Sophiá klas net dat stukje extra, waar in een reguliere groep vaak geen ruimte voor is. Tevens ontmoeten deze leerlingen in de Sophiaklas ontwikkelingsgelijken.
In de Sophiá klas wordt gewerkt vanuit de 'Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling' van het SLO. De (hoofd)vaardigheden waaraan wordt gewerkt zijn:
· Creatief denken
· Analytisch denken
· Kritisch denken
· Denken over denken
· ICT-vaardigheden
· Zelfsturing
· Zelfinzicht
· Motivatie
· Samen leren
· Communiceren
Alle Sophiá klassen van Stichting Op Kop zijn ‘bovenschools’, dit houdt in dat de klassen toegankelijk zijn voor kinderen van verschillende scholen.
De Sophiá klas is op:
Woensdag 8.30-11.00 groep 5,6,7,8 Burgemeester de Ruiterschool, Kuinre - Leerkracht: Marijn Vording
Kennis biedt inzicht, maar wijsheid geeft uitzicht
OpMaat
De OpMaat-groepen van Stichting Op Kop zijn een voorziening om meer praktisch ingestelde leerlingen voor een dagdeel per week onderwijs op maat te bieden. In deze klassen wordt rekening gehouden met de specifieke onderwijsbehoeften van deze kinderen.
De groepen worden begeleid door gespecialiseerde leerkrachten, Mathilde Benak en Adriaan van Wezep.
De leerlingen van de OpMaat-groepen werken als ze in de OpMaat-groep zijn voornamelijk aan praktische vaardigheden. De richtingen Groen, Techniek, Koken, Verzorging zoals ze in het voortgezet onderwijs worden aangeboden zijn via lesbrieven opgenomen in het OpMaat-aanbod.
Uit de enquete over de OpMaat-groepen is gebleken dat deelname aan een OpMaat-groep zeker van meerwaarde is voor de leerlingen. Leerlingen vinden het een verademing om eens per week met hun handen bezig te zijn, gebleken is dat ze hierdoor het meer schoolse werken beter vol kunnen houden. Ouders zien ontspannen en vrolijke kinderen weer thuis komen.
De aanmelding voor de OpMaat-groepen verloopt via de ib'er van de school. De criteria voor plaatsing zijn bekend bij de ib'er.
Praktische info:
Plaats | Locatie | Dagdeel | Leerkracht |
Steenwijk | Beatrixschool | Woensdagochtend | Adriaan van Wezep |
Steenwijk | Beatrixschool | Donderdagochtend | Adriaan van Wezep |
Vollenhove | De Voorpoort | Donderdagochtend | Mathilde Benak |
Kinderen van De Rolpaal. die deelnemen aan Sophiá, doen dit op een vast moment in de week op De Voorpoort in Vollenhove.