Onderbouw
Groep 1 en 2 noemen wij de Onderbouw (OB).
De OB werkt, speelt en leert in een groot lokaal, dat gezellig en praktisch is ingericht. Een greep van wat er allemaal te doen is in de klas:
- Je kunt bouwen, met grote en kleine blokken.
- Er is constructiemateriaal, in verschillende soorten en maten.
- Er is een huishoek, met bed, tafel, aanrecht, etc.
- Er is een wisselhoek, afhankelijk van het thema.
- Er is speelgoed, zoals poppen, auto's en trekkers.
- Er is een verfwand.
- Je kunt tekenen, plakken en knutselen.
- Er is heel veel ontwikkelingsmateriaal, voor de cognitieve, motorische en creatieve ontwikkeling.
- We werken bovendien ook mt de ipad.
- Er is een digibord.
- De kinderen doen allerlei activiteiten in de kring.
- Je kunt alleen of samen werken aan de tafels.
De kinderen gaan ook geregeld naar buiten. We hebben een ruim plein met:
- een grote zandbak;
- een paar klimtoestellen en rekstokken;
- heel veel buitenspeelmateriaal zoals steppen, karren en scheppen;
- een ruim grasveld ernaast.
De Middenbouw
Groep 3, 4 en 5 noemen we de Middenbouw (MB)
De kinderen zitten altijd in tafelgroepjes. Als je even heel rustig en alleen wilt werken, zijn daar ook aparte werkplekken voor.
In de kasten liggen de reken- en taalboeken en ander materiaal dat de kinderen zelf kunnen pakken en terugleggen.
We maken gebruik van chromebooks voor het verwerken van oefenstof.
Voor in de klas, bij het digibord, staat de instructietafel. Groepjes kinderen zitten met de leerkracht om de tafel en krijgen daar uitleg over de les. Daarna kunnen ze zelfstandig verder aan hun eigen tafel. De leerkracht loopt rond om kinderen te helpen of geeft instructie aan het volgende groepje. Om de instructietafel is ook de plek om in de kring te gaan. In de kring worden gezamenlijke lessen gedaan, de dag wordt er doorgesproken en het pauzehapje wordt er gegeten.
De Bovenbouw
-
Groep 6, 7 en 8 noemen we de Bovenbouw (BB)
De BB werkt in een heel ruim lokaal.
De kinderen zitten altijd in tafelgroepjes. Eens in de zoveel tijd worden de groepjes gewisseld. De kinderen hebben hier zelf een stem in. Er is ook ruimte voor extra tafels, waar de kinderen kunnen samenwerken of waar ze hun eigen werk kunnen nakijken.
In de kasten liggen de reken- en taalboeken en ander materiaal dat de kinderen zelf kunnen pakken en terugleggen.
We maken gebruik van chromebooks voor het verwerken van oefenstof.Voor in de klas, bij het digibord, staat de instructietafel. Groepjes kinderen zitten met de leerkracht om die tafel en krijgen daar uitleg over de lesinhoud. Daarna kunnen ze zelfstandig verder aan hun eigen tafel. De leerkracht loopt rond om kinderen te helpen of geeft instructie aan het volgende groepje.