Kindgericht onderwijs
Uitgangspunten van ons onderwijs zijn:
-
Vertrouwen
Elk kind wil en kan van nature leren en elke volwassenen (teamlid, ouder) heeft kwaliteiten en de motivatie om hieraan een bijdrage te leveren. -
Elk kind wordt gekend
Iedereen is ergens goed in. Dit wordt gezien, ontwikkeld en gebruikt (zowel op leerling-, personeels- als ouderniveau). -
21e eeuwse vaardigheden
Leerlingen worden voorbereid op de eigen wereld van morgen, niet op de wereld waarin wij zijn opgegroeid. -
Een jaarklassensysteem is minder belangrijk wanneer kinderen zich in hun eigen tempo ontwikkelen.
-
Leerlingen zitten in stamgroepen bij vaste leerkrachten(en).
In deze gemengde groepen leren ze van en met elkaar. -
Leerkrachten zijn naast stamgroepleider ook coach en vakspecialist.
-
Leerling geeft mede sturing aan het eigen leerproces.
-
Er is een bepaalde mate van keuzevrijheid voor het kind in wat en wanneer het leert.
-
Veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling.
-
De Rolpaal biedt uw kind een rijke leeromgeving met de modernste leermiddelen.
Uw kind leert om van jongs af aan zelf sturing te geven aan het leren.
Uw kind leert belangrijke sociale vaardigheden door met andere kinderen samen te werken.
Uw kind leert niet alleen alle verplichte leerstof, maar wordt vooral ook gestimuleerd om het eigen talent te ontdekken en vaardigheden te ontwikkelen die voor de wereld van morgen van vitaal belang zijn.
Wij kunnen dus zeggen:
De Rolpaal bereidt uw kind van nu voor op de wereld van morgen.
De leerlingenraad
De leerlingenraad komt regelmatig bijeen met de directeur. In de leerlingenraad worden allerlei onderwerpen besproken die de kinderen aangaan. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan schoolafspraken, netheid, speelmateriaal, fietsenrekken, et cetera.
We praten over algemene zaken en niet over personen.
In de leerlingenraad is elke groep vertegenwoordigd door een leerling. De leerlingen uit groep 7-8 zijn voorzitter en notulist.
Het verslag van de vergadering bespreken we in elke groep en in de groep bedenken we bovendien nieuwe punten voor de volgende leerlingenraad.
De leerlingenraad is waardevol voor de school en voor de leden zelf.
Leerlingen van alle leeftijden leren op hun eigen niveau over:
-
overleggen
-
discussiëren
-
beargumenteren
-
de beurt nemen
-
besluitvorming
-
je groep vertegenwoordigen
-
verantwoordelijkheid nemen
-
zelfstandigheid
Onze Gouden Regels
Dit zijn onze basisregels over hoe wij omgaan met elkaar:
-
We doen vriendelijk tegen elkaar.
-
We zorgen ervoor dat iedereen goed kan werken en leren.
-
We zijn netjes op onze spullen, die van anderen en die van de school.
-
We lossen problemen goed op.
De regels hangen in de school en in de klas.
In alle groepen is er aandacht voor hoe we bovenstaande afspraken dagelijks in de praktijk brengen.
Conflicten lossen we zelf op!
Overal waar kinderen met elkaar spelen en werken komen conflicten voor. We leren onze leerlingen dat conflicten heel normaal zijn en dat ze bij het leven horen. Veel belangrijker is hoe je er mee omgaat.
Hoe los je op een positieve manier conflicten op en zorg je ervoor dat beide partijen tevreden zijn met de oplossing?
Een oplossing waar je allebei tevreden mee bent, noemen we een 'win-win- oplossing'.
Een conflict moet niet uitmonden in ruzie. We spreken van ruzie wanner het ene kind wil winnen ten koste van het andere kind. Eén partij is dan tevreden, de andere partij is de verliezer.
De leerlingen leren dat ze bij een conflict eerst rustig moeten worden voordat ze na kunnen denken over een oplossing. We noemen dat 'afkoelen'. Kinderen begrijpen heel goed waarom afkoelen zo belangrijk is. Je komt anders niet verder met het zoeken naar een oplossing.
Stappenplan:
-
Stop! Ben je rustig?
-
Nog niet? Eerst afkoelen. Tel tot tien.
-
Zeg op een goede manier wat je wilt.
-
Luister naar wat de ander wil.
-
Probeer win-win-oplossingen te bedenken.
-
Kies een win-win-oplossing en voer deze uit.
Stichting Op Kop
De Rolpaal maakt deel uit van Stichting Op Kop. Binnen onze stichting zijn we eveneens volop in ontwikkeling. Het Strategisch Beleidsplan van Op Kop is daarbij leidend.Welke ontwikkelingen, netwerken en dergelijke binnen Op Kop draaien kunt u lezen in dit magazine: